Zatím žádné komentáře

Kompletní renovace Š110R z roku 1978

Renovace našeho erka II

Popis průběhu kompletní renovace Š 110R do původního stavu

Ihned po tom, co jsme dokončili renovaci našeho červeného erka, pustili jsme se do renovace dalšího našeho erka.
To jsme koupili v září 2009 od čtvrtého majitele, který s ním však od roku 2002 vůbec nejezdil a stálo v suché stodole. Erko je z dubna 1978, na tacho 92 000 km, v původním stavu, bez různých tuningových a designerských úletů.

Stav: dalo by se říci, že velmi slušný předrenovační. Koroze nepřesáhla zdaleka ani míru obvyklou, interiér velmi slušný.

Dostali jsme k němu spoustu dílů: nových, použitých slušných i těch téměř k ničemu. Jenomže v té době jsme měli rozdělané první(červené) erko a na to, abychom dělali dvě najednou nebylo dost prostoru, tak jsme žluté odstavili do depositu. Po dokončení červeného nastal jeho čas.

Renovace

Dostali jsme k němu spoustu dílů: nových, použitých slušných i těch téměř k ničemu. Jenomže v té době jsme měli rozdělané první(červené) erko a na to, abychom dělali dvě najednou nebylo dost prostoru, tak jsme žluté odstavili do depositu. Po dokončení červeného nastal jeho čas.

Cíl byl jasný: renovace do původního stavu v jakém vyjelo v roce 1978 z Kvasin, s použitím co možná největšího počtu původních dílů, tak, aby to nebylo na úkor ani kvality, ani vzhledu.Barva žluť sluneční 6142.

V září 2010 jsme pomalu začali v depozitu demontovat interiér a vnější výbavu, Vozili jsme to domů a průběžne opravovali, renovovali, čistili a zapisovali co je třeba sehnat. V lednu 2011 jsme přivezli erko domů a začali odstrojovat karoserii.

Po odstrojení, když zbyl holý skelet, jsme hledali, jak zbavit skelet původního nátěru Antivibralu, který jde velmi těžko opískovat. Zkusili jsme tlakové mytí horkou vodou. Nešlo to, tak nezbylo nic jiného, než vše ručně oškrábat. To nám trvalo celý měsíc !

 

Potom jsme skelet odstavili a čekali na slušné počasí a prostor, kde bychom ho mohli opískovat. Náš klempíř Pavel nám vyklidil svoji plechovou garáž a první víkend v dubnu 2011 jsme se tam s el.agregátem, stavebním kompresorem a pískovačkou nastěhovali a skelet i s množstvím dílů opískovali. Pak je dost problém dostat písek ze všech dutin a koutů, takže vyfoukat!

 

 Ihned po opískování je třeba vše slabě nastříkat, (my máme skvělé zkušenosti s Formexem, klempířům nevadí a všechny další nátěry se s ním velmi dobře snáší), aby holý plech nechytil vzdušnou vlhkost a hned nerezl. Po nastříkání jsme skelet a některé díly odvezli klempíři Pavlovi. Ale protože manipulace se skeletem je obtížná, tak nám Radek nechal vyrobit z jeklů pomocný rám na kolečkách, který jsme přidělali na most nápravnice a příčku převodovky a hned bylo lépe.

 

Pavel se do toho s vervou pustil, ale to jsme netušili, že se to zadrhne. Nešlo o složitost opravy, tu měl Pavel už z červeného erka zmáknutou, ale Pavel sháněl bydlení a nakonec skončil u nákupu domu a než se mohl nastěhovat musel vše renovovat a tak na klempířinu nezbyl čas.

My ale mezi tím rozebrali motor, přední a zadní nápravu a převodovku.
U motoru jsme zjistili, že už byl jednou opravovaný, někdo patrně narazil vanou, ta praskla a motor se zadřel. Vana byla ze stodvacítky, klika měla 2.přebrus, sada válců nová. Třetí ojnice byla lehce namodralá, takže ji nevyměnili, proto jsme to udělali my. Všechny ojnice vyvážili, dali nové co bylo třeba, přetočili setrvák a přítlačák, udělali hlavu s ventily a vše namontovali do perfektně vyčistěného bloku. Vše, co bylo natřené, jsme opatřili nátěry v původních odstínech.

 

Po zkompletování to vypadá dost slušně.

Ale protože pořád ještě dost věcí zbývalo, tak jsme se jim průběžně věnovali. Bylo třeba se věnovat karburátoru, elektroinstalaci, kabeláži, startéru a když už, tak ať to stojí za to ... motorku stěračů, alternátoru.

 

Přední nápravu jsme kompletně rozložili, vyměnili pouzdra,čepy,gumy, excentry, ložiska, vše co bylo nechali pozinkovat, nápravnici, ramena, těhlice, pružiny, vše opískovali a opatřili novým nátěrem. Také brzdy bylo nutné renovovat a pak vše složili. Zadní nápravu potkalo to stejné, co přední.

 

A ještě sedadla rozložit, očistit, olakovat, opravit,

Převodovku jsme rozložili, obal vyčistili a vše odvezli panu Sixtovi do M.Boleslavi, který nám ji složil.

 

Nebylo možné vynechat ani přístrojovku.
Přední světla na autě prakticky nebyla, takže sehnat, opravit, zkompletovat. Zadní rozebrat, pozinkovat, složit.
Prahové lišty vyrovnat, vyčistit, vyleštit.
Rozdělovač rozložit, vyčistit, seřídit, vizualizovat a složit

Aby nebyla zima, tak i ventilátor topení a samozřejmě i radiátor topení
Ventilátor chladiče: vyčistit hliník, vyměnit ložiska, pozinkovat, olakovat

 

a co sloupek řízení, ruční brzda, páčky sytiče a ventilu topení, táhla stěračů, konzola řazení

Výplně dveří mají potahy velmi pěkné, ale desky vlhkem zkroucené, takže co? Nové!
A koberce kufru hezké, ale špinavé. Tak kartáč a jedéém!

Také mechanizmy dveří je nutné řádně ošetřit, případně opravit a dost poruchové lankové stahovače dveřních skel preventivně ošetřit a prohlédnout a nezapomenout na chrom!

 

Tak máme polovinu února 2012 a čekáme na dokončení klempířiny. Pavel slibuje, že bude do poloviny března hotovo, tak jsme zvědavi.
Další info a foto bude průběžně následovat

POKRAČOVÁNÍ 30.7.2012

Měli jsme docela štěstí-karoserie je ve velmi dobré kondici, takže nebylo nutno měnit žádné zásadní prvky skeletu ani podlahy, ani podběhy. Vše bylo opraveno, samozřejmě, že prahy byly vyměněny včetně výztuh a kapes zadních ramen.

Rohy předního torpeda, zadní podběhy, ale hlavně střecha je problém každého erka

 

Když byl opraven skelet, provedli jsme montáž a lícování dílů. Pak už následná demontáž slícovaných dílů a olakování skeletu a solo dílů do epoxidového základu.Potom jsme provedli nástřik spodku. Protože původní materiál Antivibral (o jehož antikorozní neúčinnosti nikdy nebylo pochyb) už samozřejmě neexistuje, museli jsme rádi udělat ústupek a použili jsme Dichtfix.Vnitřní části skeletu byly opatřeny nástřikem od fy Würth. Výseky v podlaze karoserie, které byly nutné pro odtok základní barvy a plniče při máčení karoserie při výrobě jsme, tak jako dříve, opatřili lepenkovými čtverci.

Na dílech jsme použili nástřik Dichtfixem a nejvíce práce dala přední kapota, protože jsme chtěli, aby nástřik vypadal jako z výroby.
Tak a teď už nalakovat spodek a vnitřek skeletu, vnitřky solo dílů barvou, což se nám také podařilo. A čeká nás nalepení těsnících gum a montáž dílů na skelet, slícování a odvoz do lakovny.

 Je 5.srpna 2012 a pokračujeme montáží:
předního čela, předních blatníků a přední kapoty, předních blatníků a přední kapoty, s důrazem na symetrii spár

 POKRAČOVÁNÍ 16.10.2012
Hned jak jsme dokončili lícování dílů jsme provedli hrubé tmelení, tak jsme karoseii odvezli do lakovny a tam jsme pokračovali v tmelení.
Na následoval standardní postup při lakování, první vrstva plniče, broušení plniče a další tmelení, broušení a následné polití stříkacím tmelem a jeho vybroušení a znovu plnič, perfektní vybroušení a následoval vrchní lak

Nejprve první vrstva a kontrola pak je to najednou hotovo, ale stále nevíte jak to dopadlo, takže upéct a hurá s tím na denní světlo, kde se ukáže jak to dopadlo a pak odvézt zpět.
Tak a teď nastává ta nejradostnější fáze: cokoliv na karoserii namontujete JE VIDĚT A JE ZNATELNÝ POKROK!!!

Pokračování únor 2013:

To, co jsem napsal minule jsme museli ještě o nějakou chvíli odložit. Karoserii po olakování jsme podrobili prohlídce a zjistili jsme, že tomu k naší spokojenosti ještě něco málo chybí. Rozhodli jsme se proto, že toto lakování pojmeme jako podstřik a že karoserii znovu přebrousíme, dotmelíme, znovu olakujeme, pak přebrousíme a navrch dáme čirý, tvrdý lak. Domluvili jsme se tak s lakýrníkem, ale ten zrovna stěhoval lakovnu do nových prostor, tak jsme museli čekat až lakovnu zprovozní. To se stalo a my konečně mohli 7.ledna 2013 pokračovat v lakování. Protože lakování dopadlo dobře, převezli jsme karoserii k nám a tam olakovali prahy černým pololeskem a všechny dutiny jsme řádně vystříkali voskem.

No a už nastala práce na vlastním strojení karoserie.Začali jsme samozřejmě šusplechem a nádrží a pokračovali trubkami. Pak už jsme namontovali předním nápravu, do ní hned tlumiče.  No a následovala příprava na " svatbu" - montáž agregátu - motoru s převodovkou do karoserie. Mezi tím jsme připravili k montáži zadní polonápravy a ramena, zadní tlumiče, pedálovou konzolu, hlavní válce a všchno odvzdušnili a zprovoznili brzdy a spojku.
A pak jsme slavnostně postavili karoserii na vlastní kola

Připravili jsme k montáži olejový chladič s hadicemi a také ho namontovali. Protože už to bylo auto, připravili jsme elektroinstalaci, vylepili prostor pod přístrojovou deskou koženkou, olakovali konzoly pod sedadla černou barvou a nakonec kabeláž natáhli.

7.dubna 2013 - Pokračování

Snažíme se moc se neflákat a prcujeme na tom, abychom stihli letošní léto odjet několik srazů.
Zkompletovali jsme příslušenství motoru-namontovali
kompletně repasovaný starter, spojkový pracovní váleček

vlepili nové odhlučňovací panely

namontovali krásná nová světla

a teď už hajdy domů, kde doděláme zbývající.

No a začněme stropem, který se nám podařilo zachovat původní a pokračujeme přístrojovkou, kterou jsme kompletně rozebrali, včetně přístrojů, provedli opravy, výměny dílů a vizualizaci

Samozřejmě jsme nemohli zapomenout na zavazadlový prostor a všechno, co do něho patří, jako jsou přídavná dálková světla, ostřikovače, motorek stěračů, výrobní štítek a jistě i koberce - opět se podařilo zachovat původní

No a pak už je na řadě zasklení. Těsnění jsou všechna nová od pana Svobody, ale musíme je pečlivě změřit, perfektně rovně uříznout a slepit.

Zadní větračky montujeme až po nalepení koženky na podhled střešní lišty a po montáži ozdobně lišty. A jde to docela dobře, protože gumový profil ve sloupku, taktéž od pana Svobody, je bez vady a pirelky taky nezlobí, takže i tady vládne pohoda.

Tak a hurá na dveře! To je vždycky horor!
No ale bez nich to není ono, tak se do toho vrháme. Montáž předem připravených mechanizmů nedělá problém, ale pak všechno sladit, vychytat, slícovat spáry s karoserií, najít správný sklon sloupku a když je to jakž takž, namontujeme pirelky a je to rázem všechno jinak a začínáme znovu. A samozřejmě, že to u každých dveří vychází jinak. No ale naknec musíme zvolit kompromis mezi chtěným a možným a konstatovat: udělali jsme vše co šlo!

Pak také trochu hraní s fanfárami, jednu ne a ne doladit. Nakonec se zadařilo, montujeme i s nárazníkem a najednou už je to z předu dospělé auto.

No z boku už vlastně skoro také

A takhle si hoví společnš se svým bratrem, starším renovací, ale mladším věkem.

Ještě ale zbývá pořád dost práce.Ale to zase příště!

25.dubna 2013
Pokračování-dokončení renovace !

Tak už je tady konečně finiš! Ano, po téměř dvou a půl roce můžeme konstatovat, že erko "žerko" (žluté erko, červené je "čerko") je hotovo !!!
Ještě seřídit motor na JT 254, který jsme si pořídili

[ No a pak už jen první řádná zkušební jízda

a tady jsou obě - čerko a žerko

Tak a teď už se z nich jen budeme těšit !!

Chtěli bychom poděkovat za pomoc Radkovi Medunovi, Robertu Hradeckému, Honzovi Ševčíkovi a strojírně Jiřího Přívratského, bez nichž bychom to měli o hodně těžší. Velký dík patří také našemu "dvornímu" klempíři Pavlu Kirschlagerovi, lakýrníkům Luboši Krejbichovi se kterým jsme strávili dlouhý čas tmelením a broušením a Láďovi Němcovi, který provedl skvělý finiš lakýrnických prací !

JEŠTĚ JEDNOU VÁM VŠEM VELKÝ DÍK !!

JiR

Přidat komentář