Škoda 1100 MB (´68)

[table caption=“Karta Vozidla“ width=“500″ colwidth=“100″ colalign=“left|left|center|left|right“]
,,
Typ,715/1
Rok výroby:,23.5.1968 (1. přihlášení 1.6.1968)
Počátek výroby:,červenec 1967 do 10 ledna 1969
Vyrobeno celkem:,9375 ks
Barva:,5910 zelená tmavá
Počet držitelů:,7 držitelů
[/table]

[ult_tabs] [ult_tab title=“Galerie“ active=“active“]

[/ult_tab][ult_tab title=“Popis k vozidlu“ active=““]

Po dlouhém shánění jsem 4. 11. 2012 koupil vysněné eMBéčko
Původně jsem chtěl žábrovku, ale když jsem absolvoval několik výletů za auty, která nestála za mnoho, nabyl jsem přesvědčení, že musím přehodnotit svoje požadavky. Takže jedenáctistovka není příliš časté auto, navíc v barvě, která se mi líbí a interiérem, který není příliš zničený … a bylo to !

V plánu mám uvedení do původní stavu. Nejprve začínáme drobnostmi, abych se nezabil pří první vyjížďce a spíše kosmetickým učesáním.

 

Chladič – s hrdlem uprostřed: po důkladném prostudování katalogu se vozy 1100 MB a 1100 MBX dělali s chladičem s hrdlem vpravo. Takže podle písmena je o rok mladší než auto, ale asi správný.

Ventilové víko s nízkým hrdlem: Ačkoliv je to docela obyčejný díl, už se jich moc nevyskytuje. Takže víko máme, jen cena trochu vyšponovaná, ale zase to původní hliníkové víko udělalo radost jinému zarytému škodovkáři.

Koberec do kufru: Auto bylo bez koberce, takže jsme hledali a našel se pěkný ( v mých očích), trochu špinavý, ale po vyprání nemá chybu

Koberce deLuxe: Modely deLuxe měly z prvovýroby Kovralové šedivé koberce. Některé vozy mohli mít i jinou barvu koberců, ale šedá do tohoto auta sedne. Jenomže koberce dnes mají jinou délku vlasu a jiné žíhání, tak abychom nechali ušít nové. Už jsme ztráceli naději, tak jsme si dali inzerát. Asi po měsíci mi je někdo nabídl, ale řidičův úplně rozcupovaný spolujezdcův poškozený, … tak jsem chvilku váhal a přišla druhá nabídka, kterou jsem bral všemi deseti. Krásný, nezničený koberečky za 200

Palubovka DeLuxe: Palubovka má na tehdejší dobu docela běžný nástřik nazývaný jako „čeřínek“ . Bohužel se někdo pokoušel odstranit samolepky ze schránky nožem a čeřínek je poškozený. Proto musíme řešit palubovku celou z jiného vozu, protože čeřínek už nikdo nastříkat neumí (*). Když se objevila v aukci, moc jsme neváhali, zbývá opravit drobnosti a posléze půjde na auto, bez díry na autorádio, bez odřenin na schránce atp.
(*) čeřínek lze nahradit Wrinkle Plus sprayem, který udělá obdobnou strukturu, je určen na ventilová víka a vyrábí se v červené a černé barvě. Ve výhledu máme nástřik palubovky sprayem v černé barvě a posléze lakování jemným filmem v odstínu původní šedi.

Sháníme: sadu nářadí, přední nárazník[/ult_tab]

 

[/ult_tab][ult_tab title=“Renovace“ active=““]

23.3.2013

Cílem tohoto víkendu je ustrojit předek! Sundaní kapoty pro snadnější přístup do kufru. Hrdlo nádrže dostalo novou hadici 50/62. Bohužel se dělá s obrovským žlutým nápisem Continental, takže nejdříve umýt. Motání vodních pásek jsem ještě nezapomněl. Malý problém nastal v okamžiku ladění manžety, protože průměr 62 už ji dost deformuje a montáž není snadná. Pravá ozdobná lišta má utržený šroubek, tak nejdříve experimentuji s novým lepidlem Permabond. Ale drží výborně ! Padací klapačka je opět osazena původním znakem a ozdobnou lištičkou. Po odstranění původního těsnění kufru a padačky je nutné vše ošetřit.

24.3.2013
Lepení těsnění jde snadno a když je dost rukou jde i rychle. Problematické místo je anténa v levém předním blatníku. Nejraději bych ji tam neměl, ale co s tou ohromnou dírou? původní distanční kroužky mezi blatník a těleso antény jsou zničené, takže vyrábíme nové. Teleskopická anténa funguje i se zámečkem. Padačka je namontovaná a správně předpružená.

30.3.2013
Na přední části jsou namontované chromovaná „céčka“ a blikače z Pragosu, namontovaná kapota včetně zámků a západky. Nové těsnění zavazadelníku poměrně hodně zvedá kapotu, takže zavřená a necháváme působit. Přední nárazník ošetřený Xintexem, především na bačkorkách, smontovaný včetně držáků jen nasadit na auto. Nárazník není úplně super, tak budu shánět nový. Chybí namontovat dobové žluté mlhovky do děr po předchozím majiteli.

31.3.2013
Dnes bylo na řadě montáž nového bowdenu pro ovládání roletky chladiče a montáž nového těsnění dveří. Na bowden nedošlo, protože je pod autem málo místa, tak počkám na zvedák. Těsnění by se montovalo dobře, jen kdybych neobjednal jiné. Přišlo mi těsnění na embečko do 10. série a moje praporkový bohužel nemám 🙁 Přípraveno pro demontáž motoru. Starter, dynamo a rozdělovač demontovány. Motor visí na dvou šroubech

1.4.2013
Ačkoliv jsem se dlouhou dobu přesvědčoval, že s motorem nic dělat nemusím, tak jsem se rozhodl, že půjde ven! Když už se tolik energie věnovalo celému autu, přece to nemůžu nechat jen tak. Motor je demontovaný z auta, kompletně spláchnut čističem motorů a Wapkou. Starter, dynamo, rozdělovač, paroh s ventilátorem a vodní pumpa přijdou zrepasovat. U motoru zkusíme tlaky, koukneme pod víka, jestli tam nečeká nějaký překvapení a doufám, že půjde zase zpátky. Pro jistotu jsem si zajistil novou pístní sadu.

2.4.2013
Řadící páka dostala novou dobovou hlavici se znakem škoda zalitým v pryskyřici. Všechny díly okolo motoru, včetně výfukového potrubí připraveno na pískování.

5.4.2013
Opískované díly motoru. Výfuk opatřen černou matnou až 650°C odolávající barvou.

6.4.2013
Motor kompletně rozebraný a čistění jede na plné obrátky. Ačkoliv se motor rozebral preventivně, tak určitě ne zbytečně. Spousta usazenin vodního kalu. Rozpouštějící se usazeniny z motorového oleje se částečně podepsaly na hlavních šálách. Klikovka půjde na přebroušení, ojnice na vyúhlování. Vložky, písty, čepy, šály do šrotu.

7.4.2013
Blok prošel ještě důkladnějším čištěním. Startér a dynamo rozebrané, vyčištěné a bude se lakovat do původních odstínů. Jen nevím co lakovat a co má být bez barvy 🙁

12.4.2013

vyčištěný blok motoru Š1100 MB
Přišel čas na experiment. Po několikanásobném zkoušení vyčistit hliníkové části motoru chemickou cestou, jsme zkusili námi doposud nevyzkoušené čištění abrazivem. Výsledky jsou vynikající, zoxidovaný hliník je opět čistý, lesklý a bez známek stáří. Dokonce někteří prohlásili, že je to jako nové, což je velmi povzbudivé 🙂 Tak, máme všechny hliníkové části motoru otryskané a dokonce i některé, které nebyly rozebrány. vodní i benzínová pumpa zůstali vcelku a výměna ložisek a těsnění proběhla až po čištění.

13.4.2013
Hlava motoru byla přebroušena do roviny, max. úběr 0,065 mm. Na blok motoru byly našroubovány štefty. Sestaven a zrepasován startér.

14.4.2013
Sestaveno a zrepasováno dynamo. Sestavený ventilátor včetně nových ložisek.

19.4.2013
Dnes jsme si vyzvedli přebroušenou klikovku, včetně nových pánví a axiálu, vyúhlované ojnice.

20.4.2013
Sesazení pístu s ojnicemi, ustaven klikovka, nastaveny přesahy na vložkách, setrvačník dotažen a vačková hřídel je na svém místě. Narychlo se nechla namíchat barva do spraye a olakoval se vnitřní motorový prostor.

21.4.2013
Písty na klikovce, dotažené na předepsaný moment, nasazeny rozvody, olejové čerpadlo a sací koš. Zafrézovaná jsou sedla ventilů, dosedací plošky ventilů jsou začištěny na soustruhu a tak zbýt zabrousit, aby vše těsnilo.

25.4.2013
Olejová vana je přišroubovaná na motor. Při přemíře snahy jsem přetrhl jeden ze šroubů. Musí jít ven a našroubovat nový, ale nechce se mi znovu sundávat čerstvě namazanou vanu s novým těsnění. Rozhodl jsem se pro odvrtání zalomeného šroubu. Samozřejmě jsem neodvrtal a udělal díru vedle šroubu. Musím přinést vytahováky nebo znovu pokoušet vrtačku a dostat šroub ven. Povedlo se 🙂 sice díra je dost velká, ale tekutý kov nahradí chybějící závity a závitníkem se obnoví původní šroubení.

26.4.2013
Nutné je olakovat hlavu válců původní barvou, takže podle originálního dílu se nechala namíchtat barva sedá PAL, kterou lakýrník má označenou jako šedá Říha, protože takových bláznů, kteří chtějí lakovat díly motoru do původních odstínů moc není. Nasazené boční víko, palivová pumpa i hlava válců. Seřízení ventilů se chopil Jenda a s velkou nostalgií vzpomínal na učednická léta. Ostatně jako u všech činností, kterých se s nadšením chopil, když sestavoval motor. Nasazeno sací výfukové potrubí.

27.4.2013
Namontovány držáky dynama a příčky. Dynamo, ventilátor, spojka, příčka pod motor. Na spojkovém koši jsou tři malé kalené podložky, které se opírají o vypínací packy, rádi praskají a tak mi zbyla jen jedna další dvě jsou rozlomené. Musíme vyrábět nové, tentokrát nebudeme řešit ohýbání plíšku s dírou, ale řešíme to jako soustružený díl,který se ve dvou směrech profrézuje, aby vznikly kkrohy a zakalí se. Nástrojová ocel 19.312 byla mela být houževnatějsí než původní kroužky. Když už je všechno na svém místě nacházím kostřící pásek, musím oddělat šroub na silenbloku a pásek přišroubovat.

28.4.2013
Můžeme začít strojit motorový prostor. Ještě rychlá porada jestli lakovat plech nad chladičem, kde je umístěn štítek a většina se shodla na tom, že je lak stejně nepěkný a zaslouží si lakovat, aby byl stejný jako zbytek motorového prostoru. Štítek byl vyčištěn přípravkem ALUKLAR a opravdu krásně zesvětlal, odešla zoxidovaná vrstva, přičemž se nepoškodila černá barva štítku. Pod štítkem bylo voskovkou napsané číslo 22, tak jsem ho po lakování napsal znova, ačkoliv nevím co znamená. Jistě se časem najde význam tohoto znaku. Ventilátor topení, indukční cívka i relé jsou na svém místě. Při montování roletky chladiče se projevila závada v navíjecím mechanismu. Musím roletu rozebrat a zjistit pro se zasekává 🙁

[nggallery id=29]

[/ult_tab][/ult_tabs]

Přidat komentář